Nyheter

Kruse lovar sladdar och satsar på en plats bland de 10 främsta i klassen
Bland de tio främsta i grupp H, klassen för tvåhjulsdrivna trimmade bilar. Det - plus några rejäla och publikfriande bredsladdar - är ambitionen för forne rallyproffset och SVT Sportens bilsportexpert Jonas Kruse inför starten i SM-rallyt South Swedish Rally på fredagen.

Det var tänkt som ett gästspel hos Team Nybe och inte mer, men har nu blivit två i om med att Jonas Kruse och hans kartläsare Håkan Ekholm även står på startrampen i Älmhult när South Swedish Rally, SSR, startar. Precis som i barmarkspremiären Silverkongen för tre veckor sedan rattar Kruse en bakhjulsdriven Volvo 240 - då var det nästan på dagen 24 år sedan sist som han tävlade med en bakhjulsdriven rallybil.

- Går inte beskriva hur kul och fränt det var! Att även få det fina gensvaret från många kändes extra bra, inleder Jonas.

- Känslan kom tillbaka förvånansvärt snabbt. Farten fattades visserligen i tävlingen, men det är väl inte så konstigt när det är 24 år sedan jag körde Volvo och bakhjulsdrivet sist, fortsätter han.

Grupp H-klassen är ett getingbo och största bilklass i SSR med 32 ekipage anmälda.

- Målsättningen är att ha kul, enligt order från Team Nybe. Men såklart vill jag närma mig kanonerna där framme lite grann. Att bli bland de tio främsta i klassen ska nog gå. Tyvärr är de flesta mina konkurrenter nu för tiden, men en sådan förare som Mattis Olsson imponerar på mig, han har ett grymt tempo, berömmer Jonas Kruse.

Jonas har många engagemang utöver att kommentera bilsport i SVT. Han är även tränare för Skoghalls innebandydamer. Så särskilt mycket tid har det inte blivit över för test inför South Swedish Rally.

- Blir några vändor nu på torsdagskvällen eller -natten, efter att jag "släppts fri" från min yngsta dotter Fias - Federation International Automobile - 20 årskalas. Grabbarna har kollat över bilen, vi har gjort några småjusteringar som vi ska stämma av innan start, berättar Jonas.

Han berömmer speciellt teamets mycket duktiga mekaniker.

- Jag kommer till teamet som värste fabriksföraren. Infinner sig samma känsla som senast kan jag lova att det blir mycket sladd och grussprut! Tiderna kanske inte blir bäst men show ska det bli, avslutar Jonas Kruse.