Nyheter
Klassiska Husås körs två gånger när Rally-SM fortsätter i Östersund
Rally-SM fortsätter med Östersund Winter Rally sista helgen i februari. För första gången ska den klassiska sträckan Husås-Andviken köras två gånger.
Under alla år som stortävlingar i rally gästat Östersund har Husås-Andviken varit med. Den här gången hela två gånger! Först inleder den fredagskvällens tävlande, för att sedan gå näst sist på lördagen som power stage där de snabbaste har extra SM-poäng att vinnna.
- Sträckan blir något kortare på fredagen, men annars är det samma väg, säger Sverker Jonsson, tävlingsledare.
Länge mötte organisationen på motstånd hos myndigheterna, som ogärna ville lysa av den allmänna vägen två dagar i rad. Men allt har löst sig på bästa sätt.
Fredagen avslutas sedan med publiksträckan på Travet, och för att tidsplanen ska fungera flyttas huvudstarten fram till 17.00. En tankplats upprättas vid dansbanan i Aspåsnäset för att inte det ska utgöra något problem för de tävlande.
På den snabba, böljande sträckan finns också krokiga partier och krön. Efter allt snöande är vallarna höga och vägbanan belagd med is.
- Husås är en sådan där sträcka som en riktig rallyförare älskar, så är det bara, slår Sverker Jonsson fast.
Möjligen att Erik Carlsson "på taket" en gång muttrade. För 1956 flög han så rejält över ett krön att han rullade med sin Saab och rammade en telefonstolpe. Bilen blev skrot, men besättningen klarade sig oskadd. Den gången fick sträckan strykas. Det som möjligen kan bli struket den här gången är avslutningen ute på Andvikens is, före målet.
- Dels har vi haft problem med dubbelis och dels med snömängden. Det är svårt att få till publikplatserna, för ingen ser bilarna. Men vi gör allt vi kan för att kunna köra även slingan på isen, avslutar Sverker Jonsson.
Annemo Friberg, presschef
Under alla år som stortävlingar i rally gästat Östersund har Husås-Andviken varit med. Den här gången hela två gånger! Först inleder den fredagskvällens tävlande, för att sedan gå näst sist på lördagen som power stage där de snabbaste har extra SM-poäng att vinnna.
- Sträckan blir något kortare på fredagen, men annars är det samma väg, säger Sverker Jonsson, tävlingsledare.
Länge mötte organisationen på motstånd hos myndigheterna, som ogärna ville lysa av den allmänna vägen två dagar i rad. Men allt har löst sig på bästa sätt.
Fredagen avslutas sedan med publiksträckan på Travet, och för att tidsplanen ska fungera flyttas huvudstarten fram till 17.00. En tankplats upprättas vid dansbanan i Aspåsnäset för att inte det ska utgöra något problem för de tävlande.
På den snabba, böljande sträckan finns också krokiga partier och krön. Efter allt snöande är vallarna höga och vägbanan belagd med is.
- Husås är en sådan där sträcka som en riktig rallyförare älskar, så är det bara, slår Sverker Jonsson fast.
Möjligen att Erik Carlsson "på taket" en gång muttrade. För 1956 flög han så rejält över ett krön att han rullade med sin Saab och rammade en telefonstolpe. Bilen blev skrot, men besättningen klarade sig oskadd. Den gången fick sträckan strykas. Det som möjligen kan bli struket den här gången är avslutningen ute på Andvikens is, före målet.
- Dels har vi haft problem med dubbelis och dels med snömängden. Det är svårt att få till publikplatserna, för ingen ser bilarna. Men vi gör allt vi kan för att kunna köra även slingan på isen, avslutar Sverker Jonsson.
Annemo Friberg, presschef