Nyheter

Avgörande om JWRC-titeln för Tom Kristensson i finaltävlingen, ACI Rally Monza
Årets JWRC, Junior-VM, skulle avgjorts i belgiska Ypres Rally i mitten av november. Läget i landet med Coronapandemin gjorde dock att tävlingen inte kunde genomföras, så finaltävling blev nyinsatta ACI Rally Monza i Italien, som körs kommande helg.

Inför finalen leder Martins Sesks från Lettland på 68 poäng, före Tom på 58 och finländaren Sami Pajari på 54 poäng. I finaltävlingen multipliceras placeringspoängen med 1,5 men varje sträckseger ger som vanligt 1 poäng. I slutställningen räknas poängen från 3 av de 4 deltävlingarna som kunnat genomföras i år, medan poängen för sträcksegrar räknas från samtliga 4 deltävlingar. Det innebär att Tom med sin Co-driver Joakim Sjöberg, som har två segrar, får räkna bort sin 0-poängare från den brutna tävlingen i Estland. Det är mellan de här tre som den spännande kampen om världsmästartiteln kommer att stå.

- Jag har förberett mig på bästa sätt, och jag vill vinna eftersom det är min sista chans, nästa år faller jag för ålderssträcket för JWRC, säger Tom

- Jag har kommit längre än jag trodde då jag började min internationella karriär i Opel Adam Cup i Tyskland, så skulle jag inte vinna, går inte världen under för det, men jag kommer att ge allt för att nå ytterligare ett mål.



ACI Rally Monza blir en unik rallytävling då hela tävlingscentrat är placerat på, och större delen av tävlingen avgörs innanför grindarna till den klassiska racingbanan Monza utanför Milano, och utan publik på grund av Coronapandemin. Tävlingen avgörs på 16 specialsträckor på samanlagt ca 24 mil, med start på torsdag eftermiddag med en SS, och på fredagen avgörs 5 SS inom racingbanans område. Lördagen blir den längsta dagen då man kör 6 SS norr Bergamo i de södra delarna av Alperna, innan man avslutar med en SS inom racingbanans område. Söndagens tre sista SS körs även inom området, och målgång är strax efter lunch. Enligt väderprognoserna kan det bli verkligt utmanande förhållanden, då ett lågtryck är på väg in, som skall ge rikligt med regn hela helgen, och det kan till och med bli snö på lördagens sträckor norr om Bergamo.

Förberedelserna påbörjades redan i slutet av förra veckan, då Tom och Joakim tog bilen till Italien och Monza, för att minimera risken för att bli smittad av Covid, och osäkerheten med inställda flyg. På måndagen genomförde man en pre event test i Italien, eftersom helgens tävling blir den enda på asfalt i årets serie.

- Testen var mycket bra vi testade lite olika däck och setup, och det gav oss en hel del nyttigt inför tävlingen, säger Tom

- Idag har vi rekat sträckorna norr om Bergamo, och där fanns en del blåis på vissa ställen. Det diskuteras just nu att det skall bli tillåtet att använda vinterdäck, s.k. Monte-däck eftersom det kan bli snö och is på dessa när vi skall köra dem på lördag. Sträckorna är väldigt tekniska, även de som är inom Monza-området, och de har även en del gruspartier, rapporterar Tom

- Jag har en hel del erfarenhet av asfaltunderlag från tidigare år i olika vädertyper, så jag är inte så bekymrad för hur vädret blir. Vi kommer att trycka på, men samtidigt vara smarta och ta i lite extra på de ställen där vi känner att det går, analyserar Tom

- Vi kommer att göra vårt bästa och allt vi kan för att vinna, det blir både utmanande, tufft och roligt. Fantastiskt att man fick till en finaltävling här på Monza, bara att komma hit är en upplevelse, avslutar Tom