Nyheter

Motorhaveri stoppade Tom Kristensson i Rally Estonia
Ett motorhaveri redan på sträcka tre på lördagsförmiddagen grusade alla förhoppningar för SMK Hörby föraren Tom Kristensson, med co driver Joakim Sjöberg, till en topplacering i andra deltävlingen i JWRC, Rally Estonia i Estland.


Foto: M Sport Media

Annars hade tävlingen börjat på bästa sätt med en andraplats på fredagskvällens korta stadssträcka och sträckvinst på lördagens drygt 2 mil långa förstasträcka.

- Motorn bara dog på den tredje sträckan, och vi kollade elkablar och lite annat direkt men inget hjälpte, så det var bara att parkera, säger Tom

- Vi hade dock förhoppningen att servicefolket skulle kunna hitta felet och fixa det så vi skulle kunna starta om på söndagen enligt de s.k. Rally 2-reglerna. Även om vi fått ett rejält tidstillägg för de sträckor som var kvar på fredagen, så hade vi haft möjligheten att plocka några poäng och ta sträcksegrar och få bonuspoäng för detta Och inte minst fått lite mer mil i bilen inför de resterande tävlingarna

- Tyvärr visade det sig att det var ett rejält motorras, så en omstart var utesluten, säger en något bedrövad Tom

- Då kändes det bara tomt, trots att vi vet att i den här branschen kan allting hända. Vi hade stora förhoppningar, speciellt som jag gillar och vet att jag kan göra bra ifrån mej på den typ på sträckorna som finns här.

Nu är ändå inte allt hopp ute för en slutlig topplacering i mästerskapet, då en av 4 deltävlingar får räknas bort och att poängen i finaltävlingen räknas upp med faktorn 1,5.

- Det är bara att använda, det i sportsammanhang klassiska uttrycket, det är bara att bryta ihop och komma igen. Om någon dag så ser vi fram mot nästa deltävling på Sardinien i början av oktober.

JWRC-klassen vanns nu av lettländaren Martins Sesks före Sami Pajari från Finland och hemmaföraren Robert Virves. I mästerskapet leder Martins Sesks på 47 poäng före Sami Pajari, 39 poäng och Tom på tredje plats med 29 poäng.

För den andre svensken i JWRC, Pontus Lönnström slutade tävlingen även i sorti. På lördagen brast en drivaxel, men det blev omstart på söndagen, men ett nytt drivaxelbrott satta då definitivt stopp för vidare tävlande.

- Jag vill ge ett stort beröm till arrangörerna som, trots att man fick hoppa in som VM-arrangör efter tidigare under året inställda tävlingar, bjöd på en fin och välorganiserad tävling. Framför allt fungerade det bra med allt extra på grund av Corona restriktionerna, avslutar Tom från Tartu.

Det har blivit ytterligare förändringar i kalendern för JWRC i höst. Rallye Deutschland som skulle körts i mitten av oktober har tvingats ställa in på grund av Tysklands restriktioner. Rally Italia Sardegna har flyttats fram och körs den 8-11 oktober och ny finaltävling blir Renties Ypres Rally Belgium i Belgien den 19-22 oktober.

Tom Kristiansson Motorsport