Nyheter

Tom Kristensson satsar på Junior-VM i Rally
Efter ett intensivt arbete med att få ihop budgeten är det nu klart att Tom Kristensson från Hörby, och tävlande för SMK Hörby, kommer att starta säsongen i Junior-VM i rally 2019. Efter andraplatsen i Junior EM förra året är det nu dags för att ta nästa steg.

- Budgeten för hela serien är inte i hamn ännu, det har det varit för kort tid för, men så mycket är klart att vi kommer till start till den första deltävlingen Rally Sweden i Värmland i mitten av februari, säger Tom.

- Även om det är en del kvar är det goda förutsättningar och vår absoluta målsättning att få till en budget för hela serien. Tack vare en fantastisk uppbackning av både tidigare och nya samarbetspartners har jag goda förhoppningar för att det skall gå i lås. Men det krävs ytteliggare en hel del arbete, den senaste månaden har verkligen varit intensiv med många möten och kontakter, säger Tom

- Till min stora glädje kommer jag även kommande säsong att ha Henrik Appelskog från Motala, och Östergyllen RC, vid min sida, han har varit min Codriver de senaste 2 åren, och han är väldigt kompetent och vi trivs bra och har kul ihop.

? Jag har sagt att jag inte kan ha en lika intensiv säsong som i fjol. Det fungerar inte med heltidsjobb och familj. Men nu blir det färre tävlingar utspritt på längre tid och Tom vill ju ha med mig. Han vill inte att jag ska sluta och det är ju smickrande, säger Henrik.

För att få delta i Junior-VM, J-WRC, får man vara högst 29 år, och avgörs i fem av de 13 deltävlingarna i Rally-VM, WRC, samtliga i Europa.

De fem deltävlingarna är: Rally Sweden, Sverige, 14-17 feb, Tour de Corse, Frankrike, 28-31 mar, Rally Italia Sardegna, Italien, 13-16 jun, Rally Finland, Finland, 1-4 aug och Wales Rally GB, Wales, 3-6 okt. Resultatet från fyra av de fem deltävlingarna räknas i slutställningen i mästerskapet.

Alla deltagarna i Junior-VM kör med en enhetsbil, en framhjulsriven Ford Fiesta R2 Eco Boost, som byggs och tillhandahålls av brittiska M-Sports avdelning i Polen, och alla kör även med samma däckfabrikat.

- Det är en bil som går i samma bilklass som den Opel Adam R2 som jag körde förra året i EM, säger Tom. Fördelen med att köra med en enhetsbil från samma team är ju att alla har samma förutsättningar, det går ju inte att skylla på materialet om det inte går bra.

- Nu ser jag verkligen fram mot Rally Sweden, avslutar Tom med ett stort leende.