Nyheter
SSRC-final med ovanliga inslag
Mycket har redan skrivits om SSRC finalen som lördagen den 6 oktober kördes med Eslöv MK som arrangör och trakten av Röstånga som tävlingsbana. Tänkte bara lägga till några helt unika händelser samt fundera över svårigheten att tippa i förväg, dumt skrivet förresten, det är ju i förväg det är svårt givetvis, inte i efterhand. Hur det nu går till att tippa i efterhand?..
Det första unika var förstås att finalen avgjordes i Skåne. Småland har varit basen i alla tidigare år. Växjö och Hovmantorp har varit värdar utom de två år då Vetlanda respektive Skillingaryd stod för arrangemangen. Inget ännu bestämt om 2019, frivilliga räcker upp en hand!!
En koll på Grupp E först där tre av fem tips gick in men inte alls på de placeringar som tänkt. Historiskt är det inte så ovanligt att B- och C-förare placerar sig fem-i-topp. Carl Ryke, Karlskorna, Erik Bergman och Keith Wennberg, Skillingaryd liksom Jesper Larsson, Kristianstad och Anderas Olsson, Kalmar hart gjort det genom åren och denna dag var det B-förarna Oscar och Isak Arvidsson, Gullabo samt Keith och Jan Wennberg, Skillingaryd som stod för bedriften genom att bli trea respektive fyra efter Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson, Vetlanda och Jesper Larsson/Danny Holgersson, Kristianstad
Nästa standardklass är Grupp F, Volvo Mekonomen Original. Här stämmer bara två av fem topplacerade in och faktiskt också en exakt placering då Filip Svensson/PI Hellberg blir fyra. Sen är det bara en A-förare bland de fem främsta. Det som grämer tipparen mest är den totalt underskattningen av bröderna Persson från Simrishamn. Fredrik med Johan Haak blir tvåa och Andreas med kartläsaren Magnus Andersson blir trea. Sen är det ju svårt att smälta att paret Levin sviker tipparen redan i tredje svängen. Smällar man får ta. Lysande stjärnan denna kväll är Patrik Fredriksson/Oskar Hedén, Fryksdalen som vinner kampen i rallyskogen men kommer sist till prisutdelningen. Ett särskilt omnämnande förstås till C-föraren Emil Karlsson/Filip Henningsson, Ljungby som blir femma
I Ungdomsklassen funkade allt för Calle och Torbjörn Carlberg Nässjö med Simon Axelsson, Älmhult som tvåa. Klubbkamraten Rasmus Bengtsson blir inte trea som jag gissade utan Karljohan och Lars Ingesson, Hörby tar den placeringen. Två av tre rätt på tipset.
Yes, äntligen alla rätt. I klass 4WD blir Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson, Växjö två efter segraren Stoffe Nilsson/Jesper Johansson, Hässleholm. Trea blir Ingvar och Adam Andersson, Hässleholm.
Det var precis så svårt som förutspått att tippa 2WD. Men faktum är att tre av fem av de topptippade gjorde sitt denna dag fast bara Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo skötte sig helt då de landade på en förutspådd andra plats. Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Emådalen gjorde en helt enastående sista sträcka och kunde dra ifrån den inför sträckan lika placerade Mattis och vinna med 1,4 sekunder. Simon Karlsson/Tobias Steen, Gullabo räckte inte ända fram denna dag och Thomas Grönberg/Mikael Johansson kom in på en riktigt bra fjärde plats.
Så till det helt unika. Aldrig i finalernas historia har en B- eller C-förare kommit bland de fem främsta i 2WD. De platserna har varit helt reserverade för A-förare. Men i Eslöv slog 19-åringen Victor Hansen med kartläsare Ida Lidebjer Granberg till och körde in på femte plats. Vägarnas karaktär gynnade inte på något sätt en R2 bil, att kör fort där krävdes ett mod som vi inte förväntar oss av en nittonåring. The sky is the limit för Victor Hansen.
Med det slår vi igen de löpande rapporterna och tipsen för 2018 och återkommer alldeles snart med planer och förutsättningar för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet 2019, starkare än någonsin!
Mats Bergman
Det första unika var förstås att finalen avgjordes i Skåne. Småland har varit basen i alla tidigare år. Växjö och Hovmantorp har varit värdar utom de två år då Vetlanda respektive Skillingaryd stod för arrangemangen. Inget ännu bestämt om 2019, frivilliga räcker upp en hand!!
En koll på Grupp E först där tre av fem tips gick in men inte alls på de placeringar som tänkt. Historiskt är det inte så ovanligt att B- och C-förare placerar sig fem-i-topp. Carl Ryke, Karlskorna, Erik Bergman och Keith Wennberg, Skillingaryd liksom Jesper Larsson, Kristianstad och Anderas Olsson, Kalmar hart gjort det genom åren och denna dag var det B-förarna Oscar och Isak Arvidsson, Gullabo samt Keith och Jan Wennberg, Skillingaryd som stod för bedriften genom att bli trea respektive fyra efter Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson, Vetlanda och Jesper Larsson/Danny Holgersson, Kristianstad
Nästa standardklass är Grupp F, Volvo Mekonomen Original. Här stämmer bara två av fem topplacerade in och faktiskt också en exakt placering då Filip Svensson/PI Hellberg blir fyra. Sen är det bara en A-förare bland de fem främsta. Det som grämer tipparen mest är den totalt underskattningen av bröderna Persson från Simrishamn. Fredrik med Johan Haak blir tvåa och Andreas med kartläsaren Magnus Andersson blir trea. Sen är det ju svårt att smälta att paret Levin sviker tipparen redan i tredje svängen. Smällar man får ta. Lysande stjärnan denna kväll är Patrik Fredriksson/Oskar Hedén, Fryksdalen som vinner kampen i rallyskogen men kommer sist till prisutdelningen. Ett särskilt omnämnande förstås till C-föraren Emil Karlsson/Filip Henningsson, Ljungby som blir femma
I Ungdomsklassen funkade allt för Calle och Torbjörn Carlberg Nässjö med Simon Axelsson, Älmhult som tvåa. Klubbkamraten Rasmus Bengtsson blir inte trea som jag gissade utan Karljohan och Lars Ingesson, Hörby tar den placeringen. Två av tre rätt på tipset.
Yes, äntligen alla rätt. I klass 4WD blir Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson, Växjö två efter segraren Stoffe Nilsson/Jesper Johansson, Hässleholm. Trea blir Ingvar och Adam Andersson, Hässleholm.
Det var precis så svårt som förutspått att tippa 2WD. Men faktum är att tre av fem av de topptippade gjorde sitt denna dag fast bara Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo skötte sig helt då de landade på en förutspådd andra plats. Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Emådalen gjorde en helt enastående sista sträcka och kunde dra ifrån den inför sträckan lika placerade Mattis och vinna med 1,4 sekunder. Simon Karlsson/Tobias Steen, Gullabo räckte inte ända fram denna dag och Thomas Grönberg/Mikael Johansson kom in på en riktigt bra fjärde plats.
Så till det helt unika. Aldrig i finalernas historia har en B- eller C-förare kommit bland de fem främsta i 2WD. De platserna har varit helt reserverade för A-förare. Men i Eslöv slog 19-åringen Victor Hansen med kartläsare Ida Lidebjer Granberg till och körde in på femte plats. Vägarnas karaktär gynnade inte på något sätt en R2 bil, att kör fort där krävdes ett mod som vi inte förväntar oss av en nittonåring. The sky is the limit för Victor Hansen.
Med det slår vi igen de löpande rapporterna och tipsen för 2018 och återkommer alldeles snart med planer och förutsättningar för SSRC och Sydsvenska Mästerskapet 2019, starkare än någonsin!
Mats Bergman