Nyheter
Hård medaljstrid i Rally-SM - final i helgen i Linköping
Värmlänningen och VM-föraren Pontus Tidemand bör vinna East Sweden Rally i överlägsen stil. Bakom är det tightare när SM-medaljerna ska fördelas i Trimmat 4WD.
Linköping står för tredje året i rad som värd för helgens final i Rally-SM. Förra året gästade världsmästaren i lilla klassen, Pontus Tidemand från Charlottenberg, tävlingen för att visa upp sig på grus för hemmapubliken.
Det blev seger med över en och en halv minut.
Nu gör han ett nytt gästspel.
- Tidemand bara ska vinna över oss andra med den enorma rutin han har. Det är ju hans jobb att köra bil på heltid. Så det är jättekul att han kommer och vi kan jämföra vår kilometertid med hans, säger Martin Berglund från Valbo utanför Gävle.
Efter fem av sex deltävlingar är det Berglund som leder huvudklassen Trimmat 4WD med sin Skoda Fabia R5 (likadan bil som Tidemand kör). Marginalen är bara fyra poäng ner till Johan Holmberg, gotlänningen som numera bor på fastlandet. Reglerna säger dock att säsongens sämsta resultat får räknas bort, och det gynnar Berglund som missade helt i Östersund och fick ägna dagen åt att skotta snö. Å andra sidan får han absolut inte åka av i Linköping och ta en nolla till.
- Jag är fulladdad och ska göra så gott jag kan för att förvalta guldläget, säger Berglund. Innan start på fredag eftermiddag ska han och kartläsaren Joakim Gevert också genomföra en test i närheten av tävlingsområdet.
Johan Holmberg tänker också ge järnet med sin Ford Fiesta R5, men på sitt egna sätt.
- Jag funderar inte alls, utan åker till Linköping för att ha skoj. Det är många svängar som ska tas i full fart och mycket kan hända. Det är bara att åka på, säger Holmberg.
Han är den i gänget som har minst erfarenhet av fyrhjulsdrivet, för det är först denna säsong han lämnat tvåhjulsdrivet bakom sig.
- Egentligen ska jag inte vara med i det här gänget, så sett till min ringa karriär i fyrhjulsdrivet är en medalj långt över förväntan, fortsätter han.
För medalj blir det, frågan är bara vilken valör. Hotet bakifrån stavas Mattias Adielsson, en göteborgare som även internationellt i fyrhjulsdrivet. Rullar han bara över rampen i Linköping har de minst brons tack vare de tio startpoäng som delas ut i finalen.
- Vi ska gå för fullt och se hur långt det räcker för vi vill gärna ha ädlare valör på medaljen än brons, säger Andreas Johansson, Adielssons co-driver.
Linköping står för tredje året i rad som värd för helgens final i Rally-SM. Förra året gästade världsmästaren i lilla klassen, Pontus Tidemand från Charlottenberg, tävlingen för att visa upp sig på grus för hemmapubliken.
Det blev seger med över en och en halv minut.
Nu gör han ett nytt gästspel.
- Tidemand bara ska vinna över oss andra med den enorma rutin han har. Det är ju hans jobb att köra bil på heltid. Så det är jättekul att han kommer och vi kan jämföra vår kilometertid med hans, säger Martin Berglund från Valbo utanför Gävle.
Efter fem av sex deltävlingar är det Berglund som leder huvudklassen Trimmat 4WD med sin Skoda Fabia R5 (likadan bil som Tidemand kör). Marginalen är bara fyra poäng ner till Johan Holmberg, gotlänningen som numera bor på fastlandet. Reglerna säger dock att säsongens sämsta resultat får räknas bort, och det gynnar Berglund som missade helt i Östersund och fick ägna dagen åt att skotta snö. Å andra sidan får han absolut inte åka av i Linköping och ta en nolla till.
- Jag är fulladdad och ska göra så gott jag kan för att förvalta guldläget, säger Berglund. Innan start på fredag eftermiddag ska han och kartläsaren Joakim Gevert också genomföra en test i närheten av tävlingsområdet.
Johan Holmberg tänker också ge järnet med sin Ford Fiesta R5, men på sitt egna sätt.
- Jag funderar inte alls, utan åker till Linköping för att ha skoj. Det är många svängar som ska tas i full fart och mycket kan hända. Det är bara att åka på, säger Holmberg.
Han är den i gänget som har minst erfarenhet av fyrhjulsdrivet, för det är först denna säsong han lämnat tvåhjulsdrivet bakom sig.
- Egentligen ska jag inte vara med i det här gänget, så sett till min ringa karriär i fyrhjulsdrivet är en medalj långt över förväntan, fortsätter han.
För medalj blir det, frågan är bara vilken valör. Hotet bakifrån stavas Mattias Adielsson, en göteborgare som även internationellt i fyrhjulsdrivet. Rullar han bara över rampen i Linköping har de minst brons tack vare de tio startpoäng som delas ut i finalen.
- Vi ska gå för fullt och se hur långt det räcker för vi vill gärna ha ädlare valör på medaljen än brons, säger Andreas Johansson, Adielssons co-driver.