Nyheter
Tekniska problem snuvade William Nilsson på finalchansen i Frankrike
En trasig oljetrycksgivare. Det var det som stoppade William Nilssons framfart under rallycrossen i Lohéac.
- När de kommer ut med ready to race-skylten i semifinalen dör bilen. Det känns bara så jäkla surt, säger Nilsson.
Det var inför runt 80 000 taggade fransmän som den sjätte, och näst sista, deltävlingen av RX2 International Series tog plats. För skånske William Nilsson, som tävlar för teamet JC Raceteknik, inleddes helgen med bra tempo på träningen. I första omgången vann han sitt heat, följt av en tredjetid i andra omgången. I tredje och fjärde omgången blev det trångt i starten och några raceincidenter - och Nilsson slutade sjua i grundomgången. Han stod därmed i andra led i semifinalen, men där tog det stopp.
- När de kommer ut med ready to race-skylten i semifinalen dör bilen. Jag får igång den igen samtidigt som starten går, men kommer iväg sent. Sen fortsätter den att stänga av sig under hela semifinalen. Det visade sig vara oljetrycksgivaren som gått sönder, säger Nilsson. Han fortsätter:
- Det känns bara så jäkla surt. Jag har haft samma fart hela tiden, men sen är det saker jag inte kan påverka som går snett. Det har varit mycket stolpe ut i år.
Det är inte första gången rallycrossen körs i den lilla byn Lohéac, i nordvästra Frankrike. Enligt tradition inleds tävlingshelgen under fredagen med en parad genom byn där förarna skjutsas i lokalbefolkningens bilar längs folkfyllda gator.
- Helgen var annars väldigt rolig, top notch. Det är ett otroligt stort motorsportintresse här i Frankrike och go atmosfär. Så under paraden får rallycrossfansen möjlighet att se oss förare på nära håll utan hjälm och prata lite. Små lokala butiker och caféerna kommer ut och bjuder oss på fika. Det är alltid jättetrevlig.
Nästa tävling för Nilsson blir när finalen av RallyX Nordic körs i Tierp 7 oktober. Den avslutande deltävlingen av RX2 International Series körs i Sydafrika 24-25 november.
- När de kommer ut med ready to race-skylten i semifinalen dör bilen. Det känns bara så jäkla surt, säger Nilsson.
Det var inför runt 80 000 taggade fransmän som den sjätte, och näst sista, deltävlingen av RX2 International Series tog plats. För skånske William Nilsson, som tävlar för teamet JC Raceteknik, inleddes helgen med bra tempo på träningen. I första omgången vann han sitt heat, följt av en tredjetid i andra omgången. I tredje och fjärde omgången blev det trångt i starten och några raceincidenter - och Nilsson slutade sjua i grundomgången. Han stod därmed i andra led i semifinalen, men där tog det stopp.
- När de kommer ut med ready to race-skylten i semifinalen dör bilen. Jag får igång den igen samtidigt som starten går, men kommer iväg sent. Sen fortsätter den att stänga av sig under hela semifinalen. Det visade sig vara oljetrycksgivaren som gått sönder, säger Nilsson. Han fortsätter:
- Det känns bara så jäkla surt. Jag har haft samma fart hela tiden, men sen är det saker jag inte kan påverka som går snett. Det har varit mycket stolpe ut i år.
Det är inte första gången rallycrossen körs i den lilla byn Lohéac, i nordvästra Frankrike. Enligt tradition inleds tävlingshelgen under fredagen med en parad genom byn där förarna skjutsas i lokalbefolkningens bilar längs folkfyllda gator.
- Helgen var annars väldigt rolig, top notch. Det är ett otroligt stort motorsportintresse här i Frankrike och go atmosfär. Så under paraden får rallycrossfansen möjlighet att se oss förare på nära håll utan hjälm och prata lite. Små lokala butiker och caféerna kommer ut och bjuder oss på fika. Det är alltid jättetrevlig.
Nästa tävling för Nilsson blir när finalen av RallyX Nordic körs i Tierp 7 oktober. Den avslutande deltävlingen av RX2 International Series körs i Sydafrika 24-25 november.