Nyheter
Wall och Jonsson snabbast
Det blev spännanande ända till sista sträckan av KAK Midnattssolsrallyt 2018. Daniel Wall och Mats Jonsson var jämnsnabba i sina klasser, och snabbast var till slut Jonsson som körde allra snabbast.
-Men vi kämpa hårt fört att hålla Wall bakom oss, sa Jonsson på prispallen.
Ju längre rallyt pågick desto mer spännande blev det, med många växlingar i resultatlistan i alla klasser. Den sista etappen blev en tvekamp i toppen mellan Daniel Wal, Volvo 240 i Klass 17, och Mats Jonsson, Mazda 323 4WD i Klass 23.
Inför rallyts sista sträcka skilde det endast 6,2 sekunder till Jonssons fördel, vilket är en ytterst liten marginal på 17,4 kilometer lång sträcka.
Jonsson som har arton svenska mästerskapstitlar på sin meritlista visade att gammal var äldst och klarade av sträckan 8 sekunder snabbare än Wall. Segermarginalen blev därmed 14,2 sekunder.
-Det var först på sista sträckan som jag kände att det kanske kunde gå vägen, säger Jonsson som är glad över sin andra seger i KAK Midnattsolsrallyt.
-Vi hade jättekul, men vi kämpa. Wall kör riktigt bra.
-Jonsson var för snabb för oss idag, trots att vi körde riktigt fort. kontrar Wall.
-Tävlingen har varit fantastisk och att få åka hem med Segerpriset väger tungt.
I år var tredje året som Vimmerby var centralort och den trettonde upplagan av KAK Midnattsolsrallyt som historisk tävling.
-Årets upplaga är utan tvekan det bästa någonsin. Det har varit långa dagar men alla, både åskådare, publik och funktionärer har haft fantastiskt roligt. Tack alla, ingen nämnd och ingen glömd, som gjort rallyt möjligt, summerar en nöjd Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
I startfältet fanns fler utländska förare än någonsin i rallyt och allra snabbast var engelsmannen Warren Phillskirk, Ford Escort, som även vann Klass 26.
-Det är väldigt roligt att se alla utländska team, deras entusiasm och engagemang när de kör i, för dem väldigt exotiska, tävling, säger Lars Jonsson.
Två av de mest folkkära åkarna är världsmästaren i rally 1984, Stig Blomqvist, och svenska mästaren Björn ?Nalle? Johansson. Blomqvist körde i år en Ford Escort och vann klass 16. Nalle fick tyvärr inte snurr på sin Opel och fick istället delta som åskådare.
-Det har varit ett klockrent rally rakt igenom. Publiken är både glad och stor och jag kan bara konstatera att vi fick se rallyåka på toppnivå, säger Nalle som nu siktar på 2019 års tävling.
I klassen Regularity, där sträckorna i sin helhet körs med en idealhastighet, blev det också dramatik under sista dagen. Det blev många skiftningar i listan och till slut blev det dubbelt norsk i toppen genom Anders/Jörn Gröttum före fjolårssegrarna Thorbjörn Bye/Oddvar Moland. Bäste svensk blev Patrick och Per-Jan R-S Carlsson.
Topptider Historic
Mats Jonsson, Forshaga MC, Mazda 323, Klass 23: 1,36,27.7
Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, Volvo 240, Klass 17: 1,36,41.9
Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, Klass 21: 1,37,43,5
Regularity Elite Preliminärt 1 Anders Gröttum/Jörn Gröttum, Norge, Opel Kadett, 151 prickar
2 Thorbjörn Bye/Oddvar Moland, Norge, BMW 2002 Tii. 167,8
3 Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 262, 226,6
Regularity Sport
1 Roger/Ros-Marie Andersson, Katrineholms MK, Saab 96 V,4 132,3
2 Leif Sohlberg/Lucas Helin, Ydre MK, VW 1303, 145,2
3 Tore/Inga Bigsten, Götene MK, Volvo PV 544. 146,8
Ewy Rosqvist pokal gick till Annie Seel/Chloe Jones(GB), KAK, Toyota (Historic) och Torhild Hallre(N)/John Thoreby(N), NSK, VW (Regularity Elite)
Robert Gustavsson
-Men vi kämpa hårt fört att hålla Wall bakom oss, sa Jonsson på prispallen.
Ju längre rallyt pågick desto mer spännande blev det, med många växlingar i resultatlistan i alla klasser. Den sista etappen blev en tvekamp i toppen mellan Daniel Wal, Volvo 240 i Klass 17, och Mats Jonsson, Mazda 323 4WD i Klass 23.
Inför rallyts sista sträcka skilde det endast 6,2 sekunder till Jonssons fördel, vilket är en ytterst liten marginal på 17,4 kilometer lång sträcka.
Jonsson som har arton svenska mästerskapstitlar på sin meritlista visade att gammal var äldst och klarade av sträckan 8 sekunder snabbare än Wall. Segermarginalen blev därmed 14,2 sekunder.
-Det var först på sista sträckan som jag kände att det kanske kunde gå vägen, säger Jonsson som är glad över sin andra seger i KAK Midnattsolsrallyt.
-Vi hade jättekul, men vi kämpa. Wall kör riktigt bra.
-Jonsson var för snabb för oss idag, trots att vi körde riktigt fort. kontrar Wall.
-Tävlingen har varit fantastisk och att få åka hem med Segerpriset väger tungt.
I år var tredje året som Vimmerby var centralort och den trettonde upplagan av KAK Midnattsolsrallyt som historisk tävling.
-Årets upplaga är utan tvekan det bästa någonsin. Det har varit långa dagar men alla, både åskådare, publik och funktionärer har haft fantastiskt roligt. Tack alla, ingen nämnd och ingen glömd, som gjort rallyt möjligt, summerar en nöjd Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
I startfältet fanns fler utländska förare än någonsin i rallyt och allra snabbast var engelsmannen Warren Phillskirk, Ford Escort, som även vann Klass 26.
-Det är väldigt roligt att se alla utländska team, deras entusiasm och engagemang när de kör i, för dem väldigt exotiska, tävling, säger Lars Jonsson.
Två av de mest folkkära åkarna är världsmästaren i rally 1984, Stig Blomqvist, och svenska mästaren Björn ?Nalle? Johansson. Blomqvist körde i år en Ford Escort och vann klass 16. Nalle fick tyvärr inte snurr på sin Opel och fick istället delta som åskådare.
-Det har varit ett klockrent rally rakt igenom. Publiken är både glad och stor och jag kan bara konstatera att vi fick se rallyåka på toppnivå, säger Nalle som nu siktar på 2019 års tävling.
I klassen Regularity, där sträckorna i sin helhet körs med en idealhastighet, blev det också dramatik under sista dagen. Det blev många skiftningar i listan och till slut blev det dubbelt norsk i toppen genom Anders/Jörn Gröttum före fjolårssegrarna Thorbjörn Bye/Oddvar Moland. Bäste svensk blev Patrick och Per-Jan R-S Carlsson.
Topptider Historic
Mats Jonsson, Forshaga MC, Mazda 323, Klass 23: 1,36,27.7
Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, Volvo 240, Klass 17: 1,36,41.9
Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, Klass 21: 1,37,43,5
Regularity Elite Preliminärt 1 Anders Gröttum/Jörn Gröttum, Norge, Opel Kadett, 151 prickar
2 Thorbjörn Bye/Oddvar Moland, Norge, BMW 2002 Tii. 167,8
3 Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 262, 226,6
Regularity Sport
1 Roger/Ros-Marie Andersson, Katrineholms MK, Saab 96 V,4 132,3
2 Leif Sohlberg/Lucas Helin, Ydre MK, VW 1303, 145,2
3 Tore/Inga Bigsten, Götene MK, Volvo PV 544. 146,8
Ewy Rosqvist pokal gick till Annie Seel/Chloe Jones(GB), KAK, Toyota (Historic) och Torhild Hallre(N)/John Thoreby(N), NSK, VW (Regularity Elite)
Robert Gustavsson