Nyheter
KAK Midnattssolsrallyt: En vecka kvar
Om en vecka, den 27 juni, startar Sveriges största historiska rally ? KAK Midnattssolsrallyt.
-Publiktrycket är mycket högt och de tävlande får räkna med ett riktigt tufft rally, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
För många är KAK Midnattssolsrallyt årets höjdpunkt, och nu är det bara en vecka kvar till start för Sveriges största historiska rallytävling. I år är Vimmerby centralort i tävlingen, med tre etapper som går norrut, sydöst och västerut.
Invigningen sker klockan 17.30 i Vimmerby och strax därefter körs den första specialsträckan, en publikvänlig sträcka, mitt i Vimmerby.
Under torsdagen körs sträckorna norrut med lunch- och serviceuppehåll i Kisa.
-Intresset har varit stort i Kisa och vi har därför valt att göra torsdagen till en riktig rallydag. Från elvatiden fram till ungefär halvsex kommer det att vara full fart i centrala Kisa. När de sista bilarna lämnar serviceuppehållet kommer de första tillbaka för en passerkontroll i centrum.
Fredagen fortsätter rallyt sydöst mot Oskarshamn, och även här kör bilarna genom centrum innan uppehållet i hamnen. Fredagen avslutas med ytterligare en publiksträcka, denna gång i Hultsfred.
Sista dagen, på lördagen, körs sträckorna i västlig riktning med lunch- och serviceuppehåll i Eksjö. Strax efter att stadens vaktparad har passerat startar tävlingens allra sista sträcka som körs på Ränneslätt. Därefter kör bilarna till målgång och prisutdelning i Vimmerby.
Lars Jonsson har ägnat de senaste dagarna med att åka runt och göra en sista kontroll och finslipa detaljer innan tävlingen.
-Allt måste stämma och det jag sett under min rundresa ser mycket bra ut. Nu ser jag fram emot vårt bästa KAK Midnattssolsrally någonsin.
Cirka 185 ekipage deltar i den 780 kilometer långa tävlingen och de kommer att få fullt upp.
-Jag måste säga att vi har ett fantastiskt startfält med väldigt många duktiga förare. Glädjande nog har vi också ett stort inslag med internationella deltagare.
Naturligtvis finns alla de traditionella märkena som vi är vana att se i historiska rallytävlingar med, märken som Saab, Volvo, Ford, Opel och Audi, men även en hel del udda märken som Sunbeam Talbot, Austin-Healey, Rover och Fiat.
-De tävlande måste förbereda sig på att det blir ett tufft rally. Konkurrensen är, som alltid i dessa sammanhang, otroligt hård. I år har vi dessutom fått till den mest skiftande bansträckningen hittills, där riktigt snabba sträckor blandas med svårkörda och utmanande sträckor, från fin bred byväg till smala kurviga grusvägar.
Historiska rallytävlingar lockar stor publik i allmänhet, och KAK Midnattssolsrallyt i synnerhet.
-Spontant känns det som om publiktrycket är ännu större i år. Vi känner att publiken har stora förväntningar på tävlingen och vi gör vad vi kan för att det ska bli en upplevelse utöver det vanliga.
Robert Gustavsson
-Publiktrycket är mycket högt och de tävlande får räkna med ett riktigt tufft rally, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.
För många är KAK Midnattssolsrallyt årets höjdpunkt, och nu är det bara en vecka kvar till start för Sveriges största historiska rallytävling. I år är Vimmerby centralort i tävlingen, med tre etapper som går norrut, sydöst och västerut.
Invigningen sker klockan 17.30 i Vimmerby och strax därefter körs den första specialsträckan, en publikvänlig sträcka, mitt i Vimmerby.
Under torsdagen körs sträckorna norrut med lunch- och serviceuppehåll i Kisa.
-Intresset har varit stort i Kisa och vi har därför valt att göra torsdagen till en riktig rallydag. Från elvatiden fram till ungefär halvsex kommer det att vara full fart i centrala Kisa. När de sista bilarna lämnar serviceuppehållet kommer de första tillbaka för en passerkontroll i centrum.
Fredagen fortsätter rallyt sydöst mot Oskarshamn, och även här kör bilarna genom centrum innan uppehållet i hamnen. Fredagen avslutas med ytterligare en publiksträcka, denna gång i Hultsfred.
Sista dagen, på lördagen, körs sträckorna i västlig riktning med lunch- och serviceuppehåll i Eksjö. Strax efter att stadens vaktparad har passerat startar tävlingens allra sista sträcka som körs på Ränneslätt. Därefter kör bilarna till målgång och prisutdelning i Vimmerby.
Lars Jonsson har ägnat de senaste dagarna med att åka runt och göra en sista kontroll och finslipa detaljer innan tävlingen.
-Allt måste stämma och det jag sett under min rundresa ser mycket bra ut. Nu ser jag fram emot vårt bästa KAK Midnattssolsrally någonsin.
Cirka 185 ekipage deltar i den 780 kilometer långa tävlingen och de kommer att få fullt upp.
-Jag måste säga att vi har ett fantastiskt startfält med väldigt många duktiga förare. Glädjande nog har vi också ett stort inslag med internationella deltagare.
Naturligtvis finns alla de traditionella märkena som vi är vana att se i historiska rallytävlingar med, märken som Saab, Volvo, Ford, Opel och Audi, men även en hel del udda märken som Sunbeam Talbot, Austin-Healey, Rover och Fiat.
-De tävlande måste förbereda sig på att det blir ett tufft rally. Konkurrensen är, som alltid i dessa sammanhang, otroligt hård. I år har vi dessutom fått till den mest skiftande bansträckningen hittills, där riktigt snabba sträckor blandas med svårkörda och utmanande sträckor, från fin bred byväg till smala kurviga grusvägar.
Historiska rallytävlingar lockar stor publik i allmänhet, och KAK Midnattssolsrallyt i synnerhet.
-Spontant känns det som om publiktrycket är ännu större i år. Vi känner att publiken har stora förväntningar på tävlingen och vi gör vad vi kan för att det ska bli en upplevelse utöver det vanliga.
Robert Gustavsson