Nyheter
Svenska RallyCupen till Nyköping - högintressant Gästabudstrofé!
Svenska RallyCupen till Nyköping - högintressant Gästabudstrofé!
SMK Nyköping och tävlingen Gästabudstrofén är en känd klassiker i Svenska RallyCupen, årets andra deltävling - start vid klockan 10 från Björshultsbanan. Innan de 150-talet bilarna kommer tillbaka har fem sträckor avverkats.
- Vi kör nog på de kanske mest omväxlande vägar vi någonsin mönstrat till en sommartävling, snabbt, krokigt, smalt och brett om vartannat. Vi bjuder också på ett av Sveriges största prisbord så räkna med att de tävlande kommer ladda för att vara först till mål, säger banchef Hampus Juteryd.
I fyrhjulsdrivna klassen ska SMK Sundsvalls Anton Eriksson ge sig på att upprepa segern från premiären. Märkeskollega i Skoda är Kjell Sandberg som tävlat sporadiskt sista tiden.
I Mitsubishi och med snabbhet bakom ratten ses Stig Andervang som en utmanare. Som b-förare i gemensamma klassen finns David Dannevall och Mikael Hallqvist.
Med Svenska RallyCupens rullande startordning går A-förare med 2wd först ut, totalt 60-talet ekipage för 2wd klasserna, bland A-förarna ses Fredrik Eriksson och Emil Karlsson - de snabba och jämna med fram- respektive bakhjulsdrift. Från arrangörsklubben finns JSM åkaren Pontus Jakobsson samt rutinerade Volvofavoriten Eric Johansson som lagt många timmar i garaget sedan premiären i Karlstad.
Redan i premiären visade B-förarna att klassen blir intressant, 30 bilar där premiärvinnaren Pontus Florin utmanas av bland andra Hampus Jakobsson, Rasmus Lundh och bröderna Andreas och Jimmy Ekström - det är då bara några av alla heta namn om toppen!
Ett tiotal c-förare ut med Linus Månsson och Johannes Brolin - båda snabba chaufförer med fram- respektive bakhjulsdrift.
I Appendix K finns bilarna för de äldre reglementena, Arne Bäckström och Mats Lindwall med populära Volvo 240 modellen. På hemmaplan i Triumph finns välkände Ruben Börjesson - andra klassiska bilar är Håkan Lidebjer i BMW 2002, Gunnar Asplund med Volvo Amazon och Morgan Björn i Saab V4.
Ett 30-talet ekipage går för grupp F/VOC - gemensam A/B klass med västgöten Isac Nordström som utmanare mot bland andra Lars Ohlson som A-förare. En rad snabba b-förare där Joakim Ellner Landberg etablerats sig snabbt i klassen, otur i premiären men nu på hemmaplan finns Andreas Hultström och de möter bland andra Rasmus Palm, Henrik Johansson och Roger Karlsson.
Norrmän i topp i c-klassen efter premiären, de avstår nu start och istället finns Tim Palmqvist, Linus Harling som utmanare om tätplaceringar och poäng i tabelltoppen. Kevin Karlsson, Henri Cedergren och Anton Haanpää är andra som kan utmana.
Grupp E klassen startar med 10-tal bilar där Mikael Johansson, Alexander Broberg och Andreas Rosén är några i A/B klassen. Precis som i föregående klass kommer det bli tufft i c-klassen, mindre startande men Anders Kolberg och Nicklas Gustafsson är två ut för uppgörelsen i klassen.
Ungdomsrally går först ut på banan, dit väntas nio bilar. En stor och tuff klass där Tim Lagerstam, Isak Vikman och Kalle Gustafsson är tre av ynglingarna - trots att de inte ens fyllt körkort presterar de tider väl med de högre licensierade!
Jeremias Ericsson
SMK Nyköping och tävlingen Gästabudstrofén är en känd klassiker i Svenska RallyCupen, årets andra deltävling - start vid klockan 10 från Björshultsbanan. Innan de 150-talet bilarna kommer tillbaka har fem sträckor avverkats.
- Vi kör nog på de kanske mest omväxlande vägar vi någonsin mönstrat till en sommartävling, snabbt, krokigt, smalt och brett om vartannat. Vi bjuder också på ett av Sveriges största prisbord så räkna med att de tävlande kommer ladda för att vara först till mål, säger banchef Hampus Juteryd.
I fyrhjulsdrivna klassen ska SMK Sundsvalls Anton Eriksson ge sig på att upprepa segern från premiären. Märkeskollega i Skoda är Kjell Sandberg som tävlat sporadiskt sista tiden.
I Mitsubishi och med snabbhet bakom ratten ses Stig Andervang som en utmanare. Som b-förare i gemensamma klassen finns David Dannevall och Mikael Hallqvist.
Med Svenska RallyCupens rullande startordning går A-förare med 2wd först ut, totalt 60-talet ekipage för 2wd klasserna, bland A-förarna ses Fredrik Eriksson och Emil Karlsson - de snabba och jämna med fram- respektive bakhjulsdrift. Från arrangörsklubben finns JSM åkaren Pontus Jakobsson samt rutinerade Volvofavoriten Eric Johansson som lagt många timmar i garaget sedan premiären i Karlstad.
Redan i premiären visade B-förarna att klassen blir intressant, 30 bilar där premiärvinnaren Pontus Florin utmanas av bland andra Hampus Jakobsson, Rasmus Lundh och bröderna Andreas och Jimmy Ekström - det är då bara några av alla heta namn om toppen!
Ett tiotal c-förare ut med Linus Månsson och Johannes Brolin - båda snabba chaufförer med fram- respektive bakhjulsdrift.
I Appendix K finns bilarna för de äldre reglementena, Arne Bäckström och Mats Lindwall med populära Volvo 240 modellen. På hemmaplan i Triumph finns välkände Ruben Börjesson - andra klassiska bilar är Håkan Lidebjer i BMW 2002, Gunnar Asplund med Volvo Amazon och Morgan Björn i Saab V4.
Ett 30-talet ekipage går för grupp F/VOC - gemensam A/B klass med västgöten Isac Nordström som utmanare mot bland andra Lars Ohlson som A-förare. En rad snabba b-förare där Joakim Ellner Landberg etablerats sig snabbt i klassen, otur i premiären men nu på hemmaplan finns Andreas Hultström och de möter bland andra Rasmus Palm, Henrik Johansson och Roger Karlsson.
Norrmän i topp i c-klassen efter premiären, de avstår nu start och istället finns Tim Palmqvist, Linus Harling som utmanare om tätplaceringar och poäng i tabelltoppen. Kevin Karlsson, Henri Cedergren och Anton Haanpää är andra som kan utmana.
Grupp E klassen startar med 10-tal bilar där Mikael Johansson, Alexander Broberg och Andreas Rosén är några i A/B klassen. Precis som i föregående klass kommer det bli tufft i c-klassen, mindre startande men Anders Kolberg och Nicklas Gustafsson är två ut för uppgörelsen i klassen.
Ungdomsrally går först ut på banan, dit väntas nio bilar. En stor och tuff klass där Tim Lagerstam, Isak Vikman och Kalle Gustafsson är tre av ynglingarna - trots att de inte ens fyllt körkort presterar de tider väl med de högre licensierade!
Jeremias Ericsson