Nyheter

Inför SSRC finalen 2017 ? läget i 2WD
Nu på lördag är det så dags för slutspelet, finalen, i 2017 års Sydsvenska Rallycup. Efter nio tävlingar har nu de åttio främsta poängplockarna plus Ungdomsgänget getts möjligheten att köra finalen. Basen är i Hovmantorp utanför Växjö och 11.30 på förmiddagen ger sig de första ut på de två sträckorna som körs två gånger. Därefter väntar prisutdelningsfest med nästan 300 gäster

Vi har tidigare gått igenom läget i Grupp E och VOC Mekonomen/Grupp F och ska nu titta lite på övriga klasser.

I 4WD är det inte möjligt att ha något annat grundtips än Stoffe Nilsson, Hässleholm. Av de 47 specialsträckorna som körts i årets SSRC så har Stoffe vunnit 40 så Robin Adolfsson, Wäxjö och Nils Jensen, Haninge får finna sig i att slåss om de två andra pallplatserna om allt fungerar för Stoffe.

I Ungdomsklassen har, sett över året, Victor Hansen, Hörby tagit flest sträcksegrar med 25 stycken men tre utmanare Tim Lagerstam, Kullings och Emil Friman, Vetlanda har tagit nio vardera och Calle Carlberg avslutade grundserien med två segrar i Rally Blekinge. Någon av dessa fyra kommer att vara segrare i finalen.

Vad är mer naturligt än att avsluta försnacket med den klass som har varit mest oviss och haft flest olika segrare under året, alltså 2WD. Fjorton förare har tagit sträcksegrar under året, flest har Robin Sandberg, Ryd med sjutton stycken. Därefter Mattis Olsson, Gullabo med sex stycken och sen kommer Tom Kristensson, Hörby och Christopher Zeijlon, Skillingaryd med fyra vardera. Johan Kastenman, Kristianstad har tre sträcksegrar.

Glädjande är också att två B-förare har varit snabbast av alla 2WD på enskilda sträckor, Peder Johansson, Kullings och Johannes Haraldsson, Hässleholm.

Men ändå är det Jimmy Wessbo, Kullings som totalt sett imponerat mest med sin jämnhet och det syns ju också i poängställningen för 2WD, endast en bruten tävling och alltid bland de främsta, oftast topp-fem. Det kräver en ?vårdad attack? i körningen men också ett bra arbete mellan tävlingarna för allt skall funka.

Vem är då Jimmy Wessbo och hans kartläsare Nina Jonasson, Wäxjö.

Jimmy är 33 år och bor i Borås. Jobbar som bilmekaniker tillsammans med ett gäng rallyåkare på (Kristian) Johanssons Bilverkstad i Borås.

- Började åka rally 2007 i en Volvo 740 VOC, åkte VOC fram till 2012 med en liten paus under 2013 då den Grupp H bil som jag åker med idag äntligen var färdigbyggd. Bilen har sedan dess undan för undan fått nya grejer och blir häftigare allt eftersom tiden går och ekonomin tillåter. Mor och far har alltid varit ett stort stöd, de åker på nästan alla tävlingar och är ute i skogen, de har stenkoll och märker direkt på sträcktiderna om något inte stämmer, berättar Jimmy.

Nina är född 1991, bor i Ingelstad utanför Växjö. Jobbar som support-tekniker på NAB Solutions AB i Växjö.

- Började tävla 2010 men har sedan barnsben varit med på tävlingar då både far, farbror och bror tävlar eller har tävlat. Rally har alltid varit den naturliga fritidsintresset, det är sällan släkten träffas utan att det diskuteras rally eller kollas på något klipp på Youtube. Varit totaltvåa i SSRC:s prispottslista två år tillsammans med Erik Telehagen samt utsedd till Årets Co-driver i SSRC 2013. Även här är mor och far ett stort stöd och storebror Anders är en verklig stöttepelare i tävlandet, betonar Nina. Viktigt med bra folk runt omkring sig som förstår och kan sätta sig in i tävlandet.

Nina och Jimmy började tävla tillsammans 2014, då Nina gjorde ett inhopp i en tävling i Vara. Detta då Jimmys dåvarande co-driver Robert fick för sig att testa att köra själv. Lyckade omständigheter för alla inblandade. Tre år senare så är det fortsatt tävlande tillsammans för Nina och Jimmy och Robert kör fortfarande istället för att sitta i högerstolen. Det verkar som att alla är nöjda med hur det blev!

- Slutligen ett enorm tack framför allt till Daniel Sundberg som alltid ställer upp som servicepersonal men också till familj och vänner som står ut med oss och vårt tävlande samt såklart till förstående arbetsgivare, avslutar Nina och Jimmy och ser fram mot finalen

Kan då någon från B- och C-klassen utmana A-förarna. Om vi tittar lite på resultatet från årets sista tävling Rally Blekinge så skiljer det inte så mycket mellan A och B. Peder Johansson och Johannes Haraldsson har som tidigare nämnts plockat sträcksegrar så, absolut, de kan blanda sig i toppstriden Låt oss se vad som händer när startordningen vänds och alla kör på lika villkor.

Vi ser fram mot en spännande final i Hovmantorp.

Mats Bergman