Nyheter

Byråkrati hindrar P-G från SM-start
Transportstyrelsen saknar handlingar i original, och bilens ägare säger att dessa är inlämnade. Kontentan blir att P-G Andersson inte kan starta i helgens SM-rally.

Allting kommer att lösa sig. Det är Johan Eklöf, ägaren till den Skoda Fabia WRC som stjärnföraren P-G Andersson skulle köra i helgens SM-rally i Köping, övertygad om. Men inte till den här tävlingen.
- Det är klart jag är besviken! Bilen har varit så länge nu i Sverige att det här med registreringen borde ha varit klart, och jag har verkligen sett fram emot att få starta, suckar P-G. Bilen importerades från Litauen och nådde svensk mark sent i maj.
- Jag har tagit in bilar förut och vet hur noga det är med det gröna registreringsbeviset. Därför åkte jag till Transportstyrelsen och överlämnade det personligen. Mina erfarenheter av posten är inte de bästa, säger Johan Eklöf, bilens ägare.

En vecka senare hörde Transportstyrelsen av sig, för de saknade originalhandlingar. Papper Eklöf bestämt hävdar att han lämnat in personligen.
- Vi måste ha det sista registreringsbeviset i original, säger Peter Kopp, handläggare på Transportstyrelsen.
Att Eklöf har en sparad kopia duger inte.
- Vi vet inte om det är ett riktigt dokument, Det måste gå att göra äkthetskontroll på handlingar, fortsätter Kopp.

Nästa besked Eklöf fick var att det måste fram ett intyg på att bilen inte längre är registrerad i ursprungslandet. Det pappret har han nu, i original.
- Hade de istället sagt att vi måste återregistrera bilen i Litauen, så hade vi hunnit göra det till den här helgen. Nu är det för sent att sälja tillbaka Skodan dit, och sedan köpa den igen, fortsätter Eklöf.

Han och rallyföraren P-G Andersson är förstås besvikna över att inte komma till start i helgens SM-rally Kolsvarundan.

- Att en statlig myndighet kan slarva bort handlingar och så kräva mig på ett nytt! Men mest synd är det om fansen och P-G. Och att transportstyrelsen är ett i mängden av statliga organ som inte fungerar kan man läsa om i nyheterna varje dag. Men detta är på gränsen till komiskt, avslutar Eklöf. Teamet jobbar nu vidare med sina internationella kontakter för att bilen ska få alla papper i ordning, och därefter står den till P-G:s förfogande under hela 2018.

Fakta om bilen
Modell: Skoda Fabia WRC nr 17 av 24
Tillverkad i: Tjeckien
Importerad från: Litauen
Såld till Sverige: Maj 2017
Körd av: A. Aigner i VM och senare av Saulius Girdauskas som vann det litauiska mästerskapet med den 2012. Efter det har bilen totalrenoverad av Wevers.

SM-tabeller efter fyra deltävlingar:
http://www.rallysm.se/resultat/
Preliminär tidsplan för första bil i Kolsvarundan:
Fredag 18 augusti
17.10 Invigning
17.30 Start från Stora torget, Köping
18.00 SS1
18.35 SS2
19.30 SS3
20.10 Service Cirkusplatsen, Köping

Lördag 19 augusti
09.00 SS4 *
09.40 SS5
10.25 SS6
11.05 Service & lunch Cirkusplatsen, Köping
12.55 SS7
13.40 SS8
14.25 SS9
15.35 Första bil till målrampen på Stora torget.
*Direkt efter SM-fältet går Klassiska Rallycupen ut på SS4. Där är 46 bilar av äldre modell anmälda. Klassiska Rallycupens deltagare kör SS4-6.

Annemo Friberg