Nyheter

Volkswagens Johan Kristoffersson förstärkte tredjeplats i rallycross-VM
Johan Kristoffersson, Volkswagen RX Sweden, blev av med sin pallplats i rallycross-VM i Barcelona. Tävlingsledningen dömde mot Kristoffersson i den situation där han tog sig förbi ryssen Timur Timerzyanov och avancerade till tredje plats på det sista finalvarvet.
- Synd att det blev kontakt där för jag tror Timerzyanov ändå hade blivit vid i den kurvan, säger Johan, som domslutet till trots förstärkte sin bronsplats i VM-tabellen.

Avslutningen på VM-deltävlingen i Barcelona blev inte vad Johan Kristoffersson hade hoppats på. Efter segern senast i Frankrike hade han höga mål när han inledde sin semifinal från pole position på den Spanska Formel 1-banan.

Den positionen erövrade han genom en mycket stark inledning på den andra tävlingsdagen. I sin Volkswagen Polo var Kristoffersson snabbast både i den tredje och fjärde kvalomgången. Precis som i Frankrike.

Kvalavslutningen var precis vad Kristoffersson behövde. Efter en femteplats i den första omgången på lördagen blev han hindrad av en konkurrent i den andra och tappade till 13:e plats - placeringen just utanför semifinal.
- Det blev lite struligt i gårdagens sista kvalheat och vi tappade massor av tid, men i dag hade vi otroligt bra speed, säger Kristoffersson som från pole position i sin semifinal tog ledningen och såg ut att vara på väg mot en ny triumf när han blev passerad av Timur Timerzyanov. Ryssen tog sig om när Kristoffersson tog det obligatoriska alternativspåret.
- Kanske skulle vi ha sagt åt honom att ta alternativspåret tidigare, men det är alltid svårt att lämna en ledning, säger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden och Johans så kallade spotter - coach.

Andraplatsen i semifinalen innebar andra startled bakom Timerzyanov och Mattias Ekström i finalen. Kristoffersson kom iväg som trea, men fick släppa Timerzyanov före sig i slutet på det andra varvet. Tre varv senare och i de sista kurvorna innan målgång kontrade
Kristoffersson och tog sig om ryssen. Men den omkörningen godkände inte tävlingsledningen som efter målgång valde att utesluta svensken. I stället för tredje plats och fyra finalpoäng blev Kristoffersson sexa helt utan poäng.
- Tyvärr var jag där och touchade honom lite i inbromsningen. Jag önskar att det aldrig hänt för enligt mig hade han ändå drivit ut i svängen och jag fått luckan på innern. Men det är självklart svårt att bevisa, säger Johan Kristoffersson om situationen och det efterföljande domslutet.

Tredjeplatsen i tävlingen fick Kristoffersson alltså inte behålla, men den i VM-tabellen förstärkte han. Nu är han fem poäng före främste konkurrenten, fjärdeplacerade Andreas Bakkerud, som inte avancerade från semifinal. I toppen övertog Mattias Ekström VM-ledningen och är efter segern i Barcelona nu tio poäng före Petter Solberg i mästerskapet. Även i teammästerskapet förstärkte Volkswagen RX Sweden sin tredjeplats - är nu 13 poäng före närmaste konkurrent.
- Det är klart att vi hade önskat oss ett annat slut på den här tävlingen, men överlag tar vi med oss mycket positivt från Barcelona. Vi hade bra pace, var snabbast i söndagens båda kvalomgångar och förstärkte våra tredjeplatser i mästerskapet, säger Tommy Kristoffersson.

För Volkswagen RX Swedens andre förare, Anton Marklund, blev det dessvärre en ny tävling kantad av bekymmer. Marklund fick nöja sig med 14:e plats och var självklart besviken efteråt.
- Det verkar som om jag kommit in i en ond spiral. Det här är andra tävlingen i rad där jag har farten men där tekniska bekymmer och andra omständigheter ställer till det för mig.
- I den första kvalomgången blev jag påkörd av Andreas Bakkerud redan i den första kurvan. Det var en ganska ful påkörning som bland annat resulterade i ett krokigt styrstag.

I den andra omgången hamnade Marklund i trafik, men värre var att drabbades av tekniska bekymmer vilket bland annat innebar att alla fyra hjulen låste sig när han drog i handbromsen.
- Problemen upprepade sig tyvärr i Q3. Dessutom hamnade jag i muren sedan jag och Reinis Nitiss kolliderat när vi båda försökte att ta oss om Ken Block som fått fel på sin bil. Inför den fjärde och sista kvalomgången låg Marklund på 13:e plats med goda möjligheter att avancera till semifinal.
- Då valde tävlingsledningen att vattna banan vilket gjorde den grymt halkig och omöjlig att prestera några topptider på för oss som körde i det första heatet. Hade jag kört i ett av de senare heaten, när banan torkat upp, hade jag avancerat till semifinal.

Trots flera protester ändrades inte resultaten varpå Marklund fick nöja sig med bara tre nya VM-poäng.
- En besvikelse givetvis, men att jag återigen blir ett offer för omständigheterna gör mig taggad inför kommande deltävling som avgörs i Riga. Till den tävlingen kommer också min nya tävlingsbil att vara klar. Vår testbil, som jag kört i de två senaste deltävlingarna, har inte varit kompis med mig.

Resultat. Rallycross-VM Barcelona, Spanien 17-18 september
1) Mattias Ekström, Sverige, Audi
2) Timmy Hansen, Sverige, Peugoet
3) Timur Timerzyanov, Ryssland, Ford
4) Janis Baumanis, Lettland, Ford
5) Robin Larsson, Sverige, Audi
6) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX
--
14) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX

Förarmästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 204
2) Petter Solberg, Norge, Citroën, 194
3) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX, 178
4) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 173
5) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 155
6) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 145
--
13) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX, 62

Teammästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) EKS (Audi), 317 poäng
2) Team Peugeot Hansen, 288
3) Volkswagen RX Sweden, 240
4) Hooningan Racing Division (Ford), 227

Beatrice Karlsson