Nyheter

Rallycross-SM i Strängnäs blev en riktig skittävling för William Nilsson
Den tredje SM-deltävlingen skulle bli oturens vändpunkt för Tomelillakillen William Nilsson. Istället slutade det med en missad finalplats.
- Jag hoppades att oturen skulle vända här, men det blev exakt tvärt om. Tävlingen gick åt helvete, säger en mycket besviken Nilsson.

Kvällstävlingen i Strängnäs bjöd inte på den revansch som 16-årige William Nilsson hoppats på. Efter en säsong med många motgångar låg han på en total femteplats i SM. Men
Tomelillaföraren ville nå högre och hade förhoppningen att knipa en pallplats under mästerskapets tredje deltävling. Istället trillade han ner till en total åttondeplats - med en poäng upp till förarna på femte plats.

- Jag hoppades att oturen skulle vända här, men det blev exakt tvärt om. Tävlingen gick åt helvete. Motgångar kommer för alla och det är den som kan hantera dem bäst som blir vinnaren i slutändan. Egentligen vill jag bara åka hem och glömma allt, men självklart ska jag försöka tackla tävlingen på bästa möjliga sätt, säger Nilsson.

Dagen inleddes med motorproblem under den fria träningen. Till den första omgången var bilen fixad och Nilsson hade bra fart. Men ett fel från spottern gjorde att han aldrig tog det obligatoriska alternativspåret, vilket bestraffades med 30 sekunders tidstillägg.
- I den andra omgången hade jag helt okej fart, men det räckte inte riktigt till. Tredje heatet ledde jag, men ett misstag från min sida gjorde att jag tappade ledningen. Jag hade under hela tävlingen startspår från ytterkant, vilket gjorde att jag hade svårt att komma in och få en bra start.

Under eftermiddagen började regnet ösa ner över banan och förutsättningarna förändrades snabbt mellan de olika heaten. Under den tredje omgången var regnet så ihärdigt att tävlingen tvingades ta en 30 minuters paus så att funktionärerna kunde ta bort de sjöar som bildats på banan.
- Banan blev som den blev av regnet, med många stora gropar. Efter regnet i Höljes har jag lärt mig mycket om att tävla på vått underlag, speciellt på asfalt. Man måste ha ett annat tankesätt för att lyckas hålla tight på banan och körningen blir helt annan.

I semifinalen startade Nilsson från sista led och en raceincident på väg ut ur alternativet gjorde att han åkte ut i lösgruset.
- Man kan spekulera länge kring hur tävlingen kunde gått om det inte hade hänt, för jag tog igen tid på förarna framför. Men det är inget jag ska gräma ner mig i.

Nilsson kör för värmländska JC Raceteknik och teamet har tidigare testat på Strängnäsbanan. Själva banan, som är 1000 meter långa och består av 60 procent asfalt samt 40 procent grus, sitter i den unge förarens ryggmärg.
- Jag har kört i Strängnäs flera gånger tidigare och är trots allt hyfsat nöjd med körningen. Men andra faktorer har ställt till det och jag fick aldrig till helheten.
Nästa tävling i motorsportkalendern blir Solvalla 2-3 september.

- Jag ska ta allt som det kommer där. Självklart kommer jag åka dit och göra mitt bästa. Planen är att ligga i och köra så mycket bil och karting som möjligt tills dess. Målet är så klart att knipa den efterlängtade pallplatsen i Solvalla.