Nyheter

Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie
När en klass som funnits i 35 år möter en klubb som fyller ärevördiga 100 år så är det osannolikt att inte vägarna möts tidigare, det har helt säkert hänt men här får kalenderbitarna något av en utmaning för det var i alla händelser väldigt länge sedan SverigeSerien gästade Vara och Varvloppet. Men nu är det dags. Och det kommer att bli en toppentävling på erkänt fina vägar i den här delen av Sverige. VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie kan dessutom stoltsera med ett stort startfält på 30 bilar inklusive efteranmälningar. Jättekul!

Det är inte varje dag man får hedra en klubb som fyller 100 år och dessutom belägen i vad som historiker anser vara Svea Rikes hjärta. Det var i dessa trakter de första stegen mot Sverige som land en gång togs för väldigt länge sedan. Då var det alltsom oftast Danskarna vi slogs mot. I Rallyspår så är fajten höggradigt svenskt intern. Men oavsett vilket så kommer det att bli något alldeles extra.

- Otroligt kul att Vara MK tog initiativ att bjuda in oss. Fem mil specialsträcka fördelat på tre sträckor som körs två gånger och en sträcka som bara körs en gång är vad som väntar klassen. Jättekul också att vi kan hedra tillställningen med ett stort startfält där i runda tal en-av-tre bilar är en VOC, säger klassansvarig Roger Fransson.

Vem vinner tajta VOC klasser?

Det kommer som vanligt att bli tätt och tufft.

- Den här gången vågar jag mig på att sätta väldigt låga odds på ett ekipage i A/B. Jag tror helt enkelt inte att någon rår på Patrik Fredriksson med Per Wiksten vid notblocket. Linkan och Sara Ridde som brukar utmana finns faktiskt med i tävlingen men som CoDrivers i var sin bil, man har helt enkelt inte hunnit få ihop någon ny bil efter den vådliga kraschen senast i SSR.

En märklig företeelse är att Patrik är ensam A-förare till start i Vara. Var är klassens högst meriterade förare? Bilarna finns kvar, det vet vi. Men det förefaller som om dom tävlas sparsamt i dessa ekonomiskt tuffa tider och inriktar sig på tävlingar som är högprofilerade och/eller har något väldigt speciellt i sitt upplägg.

- Ekonomin i Sverige är på rätt väg, räntor på väg ner och inflationen mildras. Jag är optimist och tror att vi också kommer att se större startfält A-förare vad det lider. Egentligen inte så konstigt, det här är förare som har stor rutin och som kört mycket rally och som kanske inte riktigt har B- och C-förares brinnande entusiasm. Och rally är oavsett vad vi känner trots allt en utgiftspost som inte är helt livsnödvändig i familjen budget, särskilt påtagligt i en klass som vår där de flesta kör med litet eller inget sponsorstöd.

Hur går det då i C?

- Jag är faktiskt lika tuff gällande C-klassen som brukar vara så svår att tippa. Vi såg ett genombrott i SSR av unge Ville Larsson med pappa Ralf vid sin sida. Med Kullings som adress så är Vara mer eller mindre hemmaplan för Larssons. Jag tror inte att någon klarar av att slå Ville på lördag och jag förutspår också att denna unge jättetalang kommer att återfinnas högt upp i totallistan.

Välkomna till Vara. Välkomna till en spännande fortsättning på årets SverigeSerie.

Roger Fransson